Emma eats oats

It ain't meat, babe

Summa summarum

Publicerad 2015-12-31 09:19:00 i Personligt,

Så var det dags att runda av 2015 och blicka framåt. 2014 slutade inte så roligt, först fick jag underkänt på min C-uppsats och ett par veckor senare fick jag veta att jag inte fick ett jobb jag trodde säkert att jag skulle få. Turligt nog så ändrade de sig, och jag har ägnat nästan hela 2015 åt att arbeta! Första gången i mitt liv jag har gjort något annat än att gå i skolan hela året. Det har varit otroligt skönt att äntligen tjäna lite egna pengar och stå lite mer på egna ben (även om jag har sovit på en madrass på mina föräldrars vardagsrumsgolv ungefär halva året). Jag har alltså även lärt mig att uppskatta att sova i en riktig säng, något jag alltid tagit för givet.
2015 har personligen varit ett väldigt bra och spännande år, men politiskt sett har det varit fruktansvärt. Vi har en enorm flyktingkris i världen och ingen tar sitt ansvar på riktigt. Jag blir så ledsen av att se hur alla vänder ryggen till de som verkligen behöver vår hjälp. Vi måste bli bättre på att bli ödmjuka inför det vi har, jag tror att många inte inser hur bra de har det. Jag har inte själv reflekterat över hur lyckligt lottad jag är som har bott i ett tryggt land och kunnat ta lån för att läsa flumkurser utan att någon har ifrågasatt mitt val. 
På vegofronten då? Jo, jag tycker att det har varit ett bra år. Många nya alternativ har kommit (jag älskar oumph och iKaffe) och det blir lättare och lättare att välja vegetariskt. Jag tror inte ens att alla mina kollegor vet att jag är vegan för att sojafärs i lasagne ser precis likadan ut som vilken kadaverfärs som helst på marknaden. Jag måste också säga att jag är otroligt nöjd med att jag varit vegan hela 2015. I början så tänkte jag att det skulle bli en veganmånad i slutet av 2014 och sen fick jag se lite. Jag var nervös för att jag inte skulle kunna träna så pass mycket som jag ville, men det blev nästan tvärtom. Lidingöloppet i år gick bra, jag sprang långt och långsamt och det var otroligt roligt. Så, den som tror att träning och veganism inte går ihop tror fel. 
 
Så, 2015 var ett bra år. Jag har lärt mig mycket, jag har blivit rik och jag har blivit så jävla snygg av all veganmat. 2016 ska jag bli mer ödmjuk. Kanske. 
 
Sista morgonen: smoothie och promenad i soluppgånge. 
 

Kommentarer

Postat av: Mathilda

Publicerad 2015-12-31 17:44:33

Gott nytt år!
mathildaliv.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela