Emma eats oats

It ain't meat, babe

My love for tofu is eternal

Publicerad 2016-04-02 12:13:00 i Varmrätt,

Jag är inne i en tofu-fas just nu och skulle helst äta tofu till frukost (scrambled tofu), lunch (sallad med tofeta) och middag (tofu med spenat och sötpotatis). Men som ni vet så ska man äta en varierad kost så att man inte får näringsbrist och dör vegandöden så därför försöker jag att äta lite annat också, till exempel gurka. Hur som helst så hittade Thomas en youtube-kanal som heter plant based cooking och där hittade jag det här receptet. Såklart så gjorde jag lite ändringar och voilà: en supergod måltid som funkar till lunch och middag iallafall. 
 
Tofu med sötpotatis, 3 port
 
600 g sötpotatis
1 gul lök
3 msk rödvinsvinäger
270 g tofu
100 g bladspenat
2 stora vitlökar
Rapsolja 
En nypa gurkmeja
Rökt paprikakrydda
Salt och peppar
ev. broccoli
 
Sätt ugnen på 175 grader. Skala sötpotatisen och skär den i kuber. Lägg potatisen på en bakplåtsklädd plåt och häll över en skvätt olja, rökt paprika, salt och peppar. Se till att all sötpotatis blir täckt i olja och kryddor och ställ sedan in plåten i ugnen i runt 20 minuter.
Skär löken i smala klyftor och fräs i lite olja. Tillsätt sedan vitlök och rödvinsvinäger. Smula ner tofun i löken och krydda med lite gurkmeja (och rökt paprika också om du känner för det). Rör sedan ner bladspenaten och låt det hela fräsa till bladspenaten är mjuk och en bråkdel av sitt forna jag. Servera tofun med sötpotatisen och eventuellt lite broccoli om du gillar det.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela