Emma eats oats

It ain't meat, babe

Ugnspannkaka med ärtor

Publicerad 2016-08-10 10:11:54 i Varmrätt,

Ugnspannkaka är en rätt som jag inte ätit på många år eftersom jag inte har hittat ett bra recept utan ägg. Härom dagen sökte jag efter ett recept med ärtor och så hittade jag det här recepetet och fick en snilleblixt - man borde ju kunna byta ut äggen mot silkestofu. Jag provade och det blev bra, riktigt bra faktiskt om jag får säga det själv. På bilden har jag serverat pannkakan med ärtor, men nästa portion tog jag med lingonsylt och det blev ännu godare!
 
Ugnspannkaka med ärtor och fejkon
 
250 gram ärtor
4 dl mjöl (jag tog majsmjöl men vetemjöl går lika bra)
350 g silkestofu
7 dl havre- eller sojamjölk
1 tsk salt
1 krm peppar
1 msk mjölkfritt margarin
100 fejkon (kan uteslutas)

Sätt ugnen på 225 grader. Mixa ärtor, mjöl, tofu, havremjölk, salt, peppar och margarin till en slät smet. Häll upp smeten i en smörjd långpanna. Skär fejkonet i önskad storlek och lägg i smeten. Grädda i ca 30 minuter. Servera med lingonsylt eller något annat du tycker om. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela