Emma eats oats

It ain't meat, babe

Glada grisen

Publicerad 2016-02-28 12:18:40 i Allmänt,

Halmstad har fått en helvegetarisk resturang och när Thomas och jag gick dit i fredags när vi firade vår fyraårsdag! 
 
Peppad köttis
 
Vi slog på stort och körde på både förrätt och varmrätt. Vi började båda med toast skagen, där själva skagenröran var gjord på tofu med massor av dill, tångrom och rödlök. Jag tyckte att den var så sjukt god och smakade nästan identiskt med skagenröra som jag minns den. Brödet var dock lite tråkigt, men röran vägde upp och jag tycker att det var en femma ändå. Thomas betyg landade på tre delicatobollar.
 
 
Till varmrätt, eller huvudrätt snarare, valde jag en sallad med fooled pork. "Porken" var gjord på jackfruit och det var helt otroligt att äta en produkt med så pass köttlik konsistens som inte ens försöker vara kött. I övrigt var salladen riktigt tråkig. När jag tänker sallad vill jag ha mycket färg, olika texturer och en rätt som känns fräsch. Denna sallad var raka motsatsen. Den bestod främst av ris i någon slags gräddig sås (tänk risotto) och salladen i sig var mest isberg och mache. Jättetråkigt. Smaken var inte heller så mycket att hurra för, så det blir två av fem delicatobollar. 
 
 
Thomas hamburgare var däremot mer av en fullträff. Den hade en perfekt grillad smak som låg väldigt nära kött och även om konsistensen var lite smulig så var den riktigt god. Den var även toppad med knaperstekt rökt tofu - mums! Man fick välja om man ville ha sötpotatisfries, vanlig potatis eller blandat. Sötpotatisfriesen var också smarriga och jag tycker att burgaren var en femma. Tror dock desvärre att den innehöll nötter (något som inte stod på menyn, brukar man inte skriva ut sådant?) så nästa gång blir det nog bara förrätt för min del. 
 
 
Så, allt som allt hade vi ett trevligt besök på glada grisen, men jag hoppas att de engagerar sig lite mer i sin sallad och kanske införskaffar fler dryckesalternativ än vatten, läsk och lättöl. Bäst var såklar att få lite kvalitetstid med Thomas, och att han sa att om hamburgaren hade varit lite bättre i konsistensen så hade han slutat äta köttburgare. Den ni!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela