Emma eats oats

It ain't meat, babe

Granola

Publicerad 2016-06-06 09:54:04 i Frukost/mellis,

Igår gjorde jag granola som passande nog fick vara med i dagens frukost. Det var länge sedan jag gjorde egen granola, jag köper emellanåt men tycker ofta att de är dyra och de godaste innehåller antingen nötter eller honung. Nu när det börjar bli varmare ute så är jag inte lika sugen på grötfrukost längre, så jag gick igenom alla mina vegankokböcker och hittade en granola i Sofia von Porats "vego för alla" som jag gjorde en variant på. Här kommer receptet -  som ni såklart kan ändra på också om ni känner för det! 
 
Granola

7 dl havregryn
1 dl quinoa, okokt och sköljd
2 dl solrosfrön
1 dl chiafrön
2 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma
1 nypa vaniljpulver
1 nypa salt
1/2 dl agavesirap
1/2 dl rapsolja
100 g torkade aprikoser
 
Sätt ugnen på 160 grader. Blanda havregryn, quinoa, frön, kanel, kardemumma, vaniljpulver och salt. Blanda agavesirap och rapsolja och rör ner blandningen bland havregryn, frön och kryddor. Torka i ugnen i ca 25 minuter, ta gärna ut plåten med jämna mellanrum och rör om så att allt får ungefär lika mycket färg. Hacka aprikoserna och låt dem vara med i ugnen i 5 minuter (så granolan står inne totalt 30 minuter). Låt granolan svalna och förvara i en tjusig burk. 

 
Serveringsförslag: en näve hallon, chiapudding, en näve blåbär, sojgurt och så lite granola på toppen. Toppenfrukost!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela