Emma eats oats

It ain't meat, babe

Saffransfalafel

Publicerad 2016-03-02 18:42:04 i Allmänt,

Jag köpte en kokbok på bokrean. Egentligen så har jag redan en hel hög med veganska kokböcker, men jag är lite dålig på att använda dem. Sen jag köpte Hello Green i fredags har jag provat tre recept och alla har varit supergoda! De andra två vill jag gärna justera lite innan jag delar med mig av den, men saffransfalafeln jag gjorde idag var helt magisk. Obs! Låt saffranen ligga i en matsked varmt vatten en kvart innan du har i den i smeten, så kommer smakerna fram ännu mer.
 
Saffransfalafel
20-25 st
 
3 dl solrosfrön
2 små eller en stor morot
1 paket kikärtor
1 gul lök, skalad och hackad
1 påse saffran (i en msk varmt vatten)
1 msk citronsaft
1-2 msk olivolja
2 msk majsmjöl
1 tsk salt
1 nypa cayennepeppar
 
Mixa först solrosfröna i en matberedare till de blivit hackade. Ha sedan i resterande ingreidenser i matberedaren och mixa till du har en bra smet, dock ej helt slät. Låt smeten stå i kylen en timme (om du har tid). Sätt ugnen på 175 grader. Forma bollar och lägg på en plåt. Grädda sedan i 30-40 min. Ät i rulle, med pommes eller med en fräsch sallad.
 
 
 
Saffransfalafel med sallad, sesamfrön och örtdressing.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela