Emma eats oats

It ain't meat, babe

Love on top

Publicerad 2018-01-23 20:44:00 i Frukost/mellis,

När jag var yngre tyckte jag att det var en riktig pina att äta gröt till frukost. Det var bara en tråkig sörja som man dessutom inte höll sig mätt på särskilt länge. Idag har jag insett att för att grötfrukosten ska vara både rolig och mättande så måste man ha roliga grejer på. Här kommer mina tre favoriter som gör vilken frulle som helst lite roligare.
 
3 - Bär
 
Jag har alltid bär i frysen som i princip alltid går åt som gröttopping. Det är lätt att variera sig eftersom det finns mycket att välja på i frysdisken plus att man inte behöver fundera över hållbarhet utan de kan ligga i frysen ett bra tag utan att bli dåliga. Jag har nästan alltid hallon och blåbär i frysen, ibland mango och björnbär också om jag är på det humöret. Under sommarhalvåret köper jag alltid hem färska jordgubbar som fungerar lika bra både som frukostfavorit eller efterrätt. 
 
 
Nr 2 - Äpple och kanel
 
Jag tål inte äpple egentligen, men jag tycker att det är så gott på gröt. Nu kanske ni tycker att jag är aningen knäpp som har med något som jag inte tål på en topplista men grejen är att jag tål äpple om det är tillagat. Antingen så klyftar jag det och rostar i ugnen eller så river jag helt enkelt ner det i gröten när jag kokar den. Självklart ska äpplet få sällskap av kanel för den ultimata äppelpaj-effekten. 
 
 
 
 
Nr 1 - Tahini
 
Ser ni den där stora blaffan där bak i grötskålen? Det är tahini. Tahini är det som alltid, ALLTID, finns med i min grötskål vare sig solen skiner, regnet vräker ner eller om gatorna är fulla av zombies. Tahini är, för er som inte vet, gjort på sesamfrön. Detta innebär, utöver att det smakar supergott, att det bland annat innehåller kalcium vilket är superbra för någon som väljer bort mjölkprodukter. 
 
 
 
Vad gillar du att toppa din gröt med?
 
 
///
 
When I was younger I did NOT enjoy having porridge for breakfast. I thought it was just plain boring and it didn't make me full for that long. Today I've realized that in order for this kind of breakfast to be both exciting and satiating you have to put stuff on top of it. Here are my three favourites that will make any breakkie a bit better.
What do you like to put on your oats?
 
3: Berries -  I always have berries in the freezer and almost all of them end up on my oats. It's easy to vary since there are so many different kinds available at the supermarket and you don't have to feel the need to eat them right away as you might do with fresh berries. I always have raspberries and blueberries in the freezer and sometimes also mango and blackberries. During the summer I go for fresh strawberries... yum!
 
2: Apple and cinnamon - I'm actually allergic to apples but if they're cooked I can go all in. I either chop them and put them in the oven or grate them and put them in the porrige while it's boiling. Of course the apples should be accompanied by cinnamon in order to achieve the ultimate apple pie effect. 
 
1: Tahini - Do you see that big blob in the back of the bowl? That's tahini. Tahini is the one thing that always, ALWAYS, is in my breakfast bowl no matter if the sun is shining, the rain is pouring or if there are zombies in the streets. For those of you who don't know tahini is made from sesame seeds. This means that, apart from the fact that it tastes great, that it contains calcium which is great for someone who doesn't eat dairy. 
 
What's your favourite?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela