Emma eats oats

It ain't meat, babe

Saffranskola

Publicerad 2015-12-21 10:52:00 i Något sött,

Nu är det dags för ännu mera julgodis! Förra helgen var vi bjudna på middag hos svärisarna och jag tycker att det är otroligt trevligt med gå bort-presenter som är ätbara. Jag hittade ett lätt recept på kola som jag veganiserade genom att byta ut kogrädden mot sojagrädde och tycker att resultatet blev väldigt bra. Som ni kanske vet så har sojagrädde en liten liten bismak, men detta maskerades fint av saffranen. Och, om man inte vill ge bort kolan så kan man ju äta den själv också.
 
Saffranskola
2 dl sojagrädde
1/2 dl sirap
1/2 dl strösocker
50 g mjölkfritt margarin
0,5 g saffran
 
Häll alla ingredienser i en kastrull och låt koka. Gör kulprovet och rör regelbundet i kolasmeten (min höll på att brännas i botten precis på slutet så var noga med att röra). När kolan fått önskad konsistens, häll smeten på inoljat bakpapper och låt stelna. Skär sedan kolan i lagom stora bitar och ät upp eller slå in i bakpapper, lägg i en fin påse och ge dem till någon du tycker om (förslagsvis dina svärisar som egentligen är köttisar men som ansträngt sig jättemycket och lagat en supergod vegansk middag). 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela