Emma eats oats

It ain't meat, babe

Saffransgranola och gröt

Publicerad 2016-12-10 09:34:54 i Frukost/mellis,

Hej hej på er!
Så var det lördag igen, och helt plötsligt är det bara två veckor kvar till julafton. Jag kan helt ärligt säga att jag har noll julkänsla, men jag har ändå försökt att julifiera mitt matintag så gott det går. Hittills har det inte haft någon direkt effekt, förrän möjligtvis imorse, då jag gick all in så att säga. Att umgås med matintresserade människor dagarna i ända är fantastiskt för man får så mycket inspiration och idéer till vad man själv vill laga. Igår tipsade en kompis om att man kan ha saffran i gröten och jag som älskar saffran nappade såklart på den idén! På det så hade jag saffransgranola och russin, för en komplett lussebullskänsla. Till det drack jag kaffe med kanel och kardemumma och åt ett par pepparkakor och en klementin. Nu är jag redo för helgen och julstöket!
 
Saffransgröt
2 dl havremjölk
1 dl havregryn
1 nypa salt
1 nypa saffran
 
Koka som du brukar, antingen i kastrull eller i micron. 
 
Saffransgranola (modifierat recept från vego)
5 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön
1 dl äppeljuice
1 paket saffran
2 msk rapsolja
1 msk agavesirap
1 nypa salt
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser. Koka upp äppeljuice, saffran, rapsolja, agavesirap och salt. Häll ner äppeljuiceblandningen i de torra ingredienserna och blanda ordentligt. Lägg alltihop på en bakplåtsklädd plåt och låt stå i ugnen i ca 25 minuter (ta ut flera gånger och rör om så att allt blir riktigt rostat). Äts helst tillsammans med russin för en riktig lussebullekänsla. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela