Emma eats oats

It ain't meat, babe

Sallad på julbordet

Publicerad 2016-12-21 08:56:33 i Varmrätt,

När jag var yngre försökte jag ofta inkorporera lite mer grönt på julbordet, vilket egentligen är ganska svårt. I år firar jag inte jul med min egen familj och är därför är jag liksom huvudansvarig för min egen mat, vilket innebär att nu jävlar blir det en grön jul! Jag åt en jättegod quinoasallad på kafé frilagrets julbrunch i helgen, och det här är min tolkning av den!
 
Ljummen quinoasallad med saffran och grönkål
1,5 dl okokt quinoa
0,5 tärning grönsaksbuljong
0,5 g saffran
1 vitlök
100 g grönkål
2-3 morötter
1 paket kikärtor
1 apelsin
Pumpafrön
Salt och peppar
Citronsaft
Olja till stekning
 
Koka quinoan enligt anvisning, med buljongtärningen. Skala och riv morötterna. Fräs vitlök och saffran i lite olja och ha sedan i morötter, grönkål och kikärtor. När morötterna och grönkålen har mjuknat, ha i quinoan. Smaka och tillsätt salt, peppar och citronsaft efter smak. Ta sedan av stekpannan och låt salladen svalna en aning. 
Skala och skär apelsinen och toppa salladen med detta och pumpafrön. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela