Emma eats oats

It ain't meat, babe

Chokladtårta

Publicerad 2016-05-05 18:39:00 i Något sött,

Mamma och jag pratades vid i helgen för att planera dagen D, som inföll idag. "Han vill ha fransk chokladtårta" viskade mamma till mig i telefonen. Jag log, för jag både jag och min pappa älskar choklad och det var klart att när vi skulle fira honom skulle det bli rejält med choklad. Hela veckan har jag gått och funderat på den här tårtan, och resultatet blev bra. Pappa åt fyra bitar och tog sedan med sig en bit hem så jag tror att han också tyckte att det blev bra. Receptet på tårtbottnarna kommer från Mattias Kristianssons kokbok Vego
 
The Ultimate Chokladtårta
 
Bottnar
3,5 dl vetemjöl
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk bikarbonat
2 tsk vanilj
1/2 tsk salt
4,5 dl havremjölk
1 dl rapsolja

Frosting
70 g mörk choklad
1 msk florsocker
2-3 msk stark espresso
2-3 msk sojagrädde

Chokladmousse
1 dl sojagrädde
30 g mörk choklad

Chokladdoppade kaffebönor till dekoration

Bottnar: Sätt ugnen på 175 grader. Smörj två springformar, jag använde en som var 10 cm i diameter och en som var 20 cm i diameter. Blanda de torra ingredienserna till tårtbottnarna i en skål. Vispa sedan ner mjölk och rapsolja till du har en slät smet. Grädda till bottnarna är helt torra, för mig tog det ca 35 minuter men kontrollera med provsticka med jämna mellanrum. Låt sedan bottnarna svalna helt innan du monterar tårtan.

Frosting: Smält chokladen. Rör samman chokladen och de övriga ingredienserna till du har en jämn smet. Bred frostingen över tårtan. Provsmaka gärna en hel del av frostingen.

Chokladmousse: Bryt chokladen i bitar och lägg i en värmetålig skål. Värm sojagrädden på spisen till den börjar sjuda, häll sedan grädden över chokladen. Blanda tills chokladen smält. När blandningen svalnat, vispa med elvisp till du har en riktigt fluffig mousse. Spritsa över tårtan. Spritsa det som inte får plats på tårtan i valfri mun.

Dekorera med chokladdoppade kaffebönor eller något annat smarrigt. Bjud någon du tycker är alldeles fantastisk, förslagsvis en fenomenal pappa. 
 
Tre nyanser av brunt. 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Papa

Publicerad 2016-05-06 11:29:43

Suverän dag!
Suverän smörgåstårta!
Suverän tååta!
Suverän dotter!
Tack!
Papa

Svar: Suverän pappa! ;-)
Emma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela