Emma eats oats

It ain't meat, babe

Granola

Publicerad 2016-10-30 13:41:14 i Frukost/mellis,

Som ni kanske redan har förstått om ni har läst min blogg mer än en gång (eller träffat mig i längre i två minuter) så är frukost det bästa jag vet. På helgerna äter jag alltid långfrukost och idag vaknade jag och hade helt magiskt fått en timme, bara sådär! Jag förstod direkt att högre makter ville att jag skulle starta denna söndag med granola, så det gjorde jag. Grundreceptet är från pinterest och ganska fritt, man kan ha i lite vad man känner för. Jag som inte tål nötter skippade såklart det och körde bara på frön. Vill man ha ett högre innehåll av omega 3 så kan man satsa på chiafrön, linfrön och valnötter. Vill man inte söta kan man skippa det, vill man söta lite grann så går det säkert bra att använda torkade dadlar som torkad frukt. Hur som helst, ha i det som du gillar och gläds åt denna extralånga söndag, det tänker jag göra!
 
Granola
5 dl havregryn
1 dl kokosflingor
1,5 dl nötter/frön (jag tog chiafrön, sesamfrön och solrosfrön)
1 dl torkad frukt (jag tog torkade aprikoser)
0,5 dl olja (jag tog raps)
0,5 dl sötning (jag tog kokossocker)
1 tsk kryddning (jag tog kanel och vaniljpulver)
(Bonus:  2 msk kakaonibs, 1 dl puffad quinoa)
 
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla ingredienser och lägg på en bakplåtsklädd plåt. Grädda i ca 25 minuter, håll koll så att inte den torkade frukten bränns! Ta ut plåten och låt granolan svalna. Rör ner puffad quinoa och kakaonibs. Ät, ge bort eller häll ut den på köksbordet. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela