Emma eats oats

It ain't meat, babe

Veckans matlåda: saffranspasta!

Publicerad 2016-09-14 20:59:00 i Varmrätt, Veckans matlåda,

Helt plötsligt är det mitt i veckan och jag har bara en matlåda kvar av denna ultimata underbara saffranspasta! Det här är ett recept som min svärmor gjorde som hon i sin tur hittade i en buffétidning där Mattias Kristiansson hade gjort ett gäng vegorätter. Hur som helst, jag gjorde den lite enklare och lite mer efter mina smaklökar och gud så gott det blev! 
 
Saffranspasta
 
200 gram bönpasta
 
2 vitlöksklyftor
2 röda paprikor
ca 250 g sockerärtor
200 g cocktailtomater
1 fänkål
2,5 dl havregrädde
2 msk tomatpuré
1-2 msk grönsaksfond
0,5 g saffran
salt och peppar
 
ev. solrosfrön
 
Sätt på pastavattnet. Skär alla grönsaker. Fräs vitlöken i lite olja och ha sedan i saffran,  paprika, sockerärtor, tomater och fänkål. Låt grönsakerna fräsa till de mjuknat en aning. Ha sedan i havregrädde, tomatpuré och grönsaksfond och låt det hela puttra medan pastan kokar (totalt ca 10-15 min). Ät hemma vid köksbordet, på arbetsplatsen eller på Universitetsbiblioteket framför dina dreglande medkursare. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela