Emma eats oats

It ain't meat, babe

Brownies en grå söndag

Publicerad 2017-04-09 15:44:00 i Något sött,

Efter den här veckan och helgen är jag helt slut, både fysiskt och psykiskt, så idag blir det en väldigt lugn söndag. Jag gick en promenad i det gråa vädret för att köpa lite tofu och nu har jag parkerat mig i soffan för lite film, tillsammans med Thomas och en brownie (eller två). Det här receptet introducerade min kompis Philip mig för ( tack så mycket!) och det har hängt med i flera år. Som alltid blir det ett par små ändringar efter hand beroende på vad som finns hemma och vad man är sugen på. Den här gången blev det en variant med en näve chocolate chips som låg hemma i skafferiet.
 
Black bean brownies med chocolate chips
400 g (två förpackningar) svarta bönor
4 msk havremjölk
3 msk rapsolja 
3 msk agavesirap
1 dl havremjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1/2 tsk vaniljpulver
en nypa salt
ev ett par matskedar chocolate chips
 
Sätt ugnen på 175 grader. Mixa svarta bönor, havremjölk, rapsolja och agavesirap så slätt som möjligt. Blanda de övriga ingredienserna för sig och rör sedan ner dem i bönmixen. Klä en form med bakplåtspapper och häll sedan i smeten. Grädda i ca 15 minuter. Ät i soffan och gläds åt det faktum att det snart är helg igen. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2017-04-09 16:10:05

Det ser jättegott ut!
Glutenfritt och mjölkfritt till och med :)
Synd bara att min mage vägrar bönor, tror du man kan byta ut de mot något annat?

Svar: Jag är vegan, så allt här på bloggen är mjölkfritt!Dessvärre vet jag inte om det går att byta ut bönorna eftersom de utgör en så stor del av receptet. Om magen kan tänka sig kikärtor kan du ju prova det, men jag vågar inte svara för hur det blir...
Emma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela