Emma eats oats

It ain't meat, babe

Ugnsbakad gröt med blåbär och äpple

Publicerad 2017-04-17 10:11:00 i Frukost/mellis,

När jag var yngre tyckte jag att det här med grötfrukost var ett skämt. Alla sa att det var så himla otroligt fantastiskt med gröt, men jag blev hungrig igen efter en timme! Nu har jag såklart förstått att man måste toppa gröten med massa godsaker om man ska stå sig lite längre, och om man bakar den i ugnen och bara mikrar den på morgonen så blir det så smidigt och gott! Det här receptet hittade jag i senaste numret av vegourmet, men jag gjorde den nötallergikervänlig och helt plötsligt har jag en ny favoritfrukost. 
 
Ugnsbakad gröt med blåbär och äpple 
4 dl havregryn
1 dl frön, exempelvis hampafrön och sesamfrön
1/2 dl chiafrön
en nypa vaniljpulver
1/2 tsk mald ingefära
1/2 tsk kanel
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 dl havremjölk
2 dl vatten
2 msk rapsolja
1-2 msk agavesirap 
ett äpple 
100 g frysta blåbär
 
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Skala äpplet och riv ner halva bland de torra ingredienserna. Tillsätt havremjölk, vatten, rapsolja och agavesirap och rör om tills allt är blandat. Häll upp smeten i en mindre, bakplåtsklädd form. Häll blåbären på smeten och toppa med skivorna av den andra halvan av äpplet. Grädda i ca 30 minuter. Servera med havremjölk, en klick tahini med havssalt och ät förslagsvis framför det sista avsnittet av Girls. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2017-04-17 21:49:23

Tack för att du delar med dig, detta måste testas!<3

Svar: Tack för att du läser. Hoppas att du tycker att det är lika gott som jag gör! <3
Emma

Postat av: Stina

Publicerad 2017-04-20 22:13:35

Det blev mycket gott och jag delade receptet vidare på min blogg♡☆
Toppen!
Kram

Svar: Åh, vad glad jag blev att du tyckte om det och att du delade vidare (var tvungen att kika in på din blogg, jättefint ju!)! Kram!
Emma

Postat av: Stina

Publicerad 2017-04-23 14:25:58

Vad kul att du gillade bloggen :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela