Emma eats oats

It ain't meat, babe

Veckans matlåda: Linsgryta

Publicerad 2017-01-31 16:44:49 i Varmrätt, Veckans matlåda,

Alltså, linsgryta är nog det jag äter allra oftast, dels för att det är smidigt och dels för att det går att variera på så många vis (och för att det på något vänster alltid finns linser hemma i skafferiet). När jag snubblade över den här linsgrytan på Elsa Billgrens blogg så var jag tvungen att prova den, och det blev jättegott (och rätt lyxigt faktiskt). Jag gjorde några ändringar och veganiserade receptet och voilà: veckans matlåda! 
 
Linsgryta à la Elsa
2 gula lökar
3 klyftor vitlök (minst)
3 dl röda linser
2 grovrivna morötter
2 pkt krossade tomater och lite vatten
1-2 msk tomatpuré
2 buljongtärningar 
2 dl havrefraiche + lite till garnering
matlagningsvin efter behag (jag hade i ca 1 dl)
saft från 1/2 citron
2 lagerblad
sichuanchili (eller chiliflakes)
timjan (jag höftade vilt här, smaka av efter hand) 
salt och peppar
rostade saltade pumpafrön
 
 
Hacka lök och vitlök och fräs dem tillsammans med de grovrivna morötterna. Häll på de krossade tomaterna, tomatpurén och lägg i buljongtärningarna samt linserna och matlagningsvin citronsaft, timjan, chili, salt och peppar och lagerblad.  Låt det hela puttra i ca 20 minuter och tillsätt lite vatten för att det inte ska bli för tjockt. Ha sedan i havrefraiche och justera eventuellt med lite mer av någon krydda. Servera med lite extra havrefraiche på toppen, rostade saltade pumpafrön och valfri krukväxt. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela