Emma eats oats

It ain't meat, babe

Bananmuffins med blåbär och choklad

Publicerad 2017-03-05 10:03:09 i Något sött,

Jag ville så gärna baka något till andra chansen igår (förresten, vem i hela fridens namn röstade på FO&O?) men visste inte riktigt vad. Egentligen så har jag en lägenhet full av kokböcker och matinspiration, men när jag väl är sugen på något så slutar det ofta med att jag scrollar igenom pinterest. Till slut kom jag på att jag ju faktiskt har en eminent app, Oh She Glows av Angela Liddon, och där hittade jag ett recept på bananmuffins med blåbär. För att få lite extra mello-feeling la jag till chocolate chips och det blev så gott. Det som är så bra med att baka med banan är att det blir så saftigt, muffinsen är precis lika goda framför Vasaloppet idag. 
 
Bananmuffins med blåbär och choklad, ca 18 st
 
2 bananer
2,2 dl havremjölk
1 tesked äppelcidervinäger
0,6 dl agavesirap
1 knivsudd vaniljpulver
0,6 dl kokosolja
280 gram dinkelmjöl
4 tsk kokossocker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1/2 tsk bikarbonat
160 g frysta blåbär
1 stor näve chocolate chips
 
Sätt ugnen på 175 grader och sätt formar i en muffinsplåt (eller två). Mosa eller mixa bananerna, och tillsätt havremjölk, vinäger och agavesirap. Smält kokosolja (går smidigt i mikron) och låt svalna. Blanda mjöl, kikissicker, bakpulver, salt, bikarbonat och vaniljpulver i en skål. Rör ner kokosoljan i bananmixen och blanda sedan alltsammans med de torra ingredienserna. När allt är blandat, rör ner blåbär och choklad försiktigt. Häll över smeten i muffinsformarna och grädda i ca 25 minuter. Bjud en stackare som inte gick till final eller som åkt alldeles för många mil på skidor.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela