Emma eats oats

It ain't meat, babe

Jag fyller 27!

Publicerad 2017-05-31 11:48:00 i Något sött,

Hej bloggen!

Long time no see! Nu har jag skrivit min sista tenta och idag fyller jag år. Jag har en härlig dag planerad, inklusive en utflykt med skönheten nedan och min sambo till bion för att se Guardians of the Galaxy! Tårta fanns liksom inte med på schemat, men jag ville ändå baka något sött för att fira. Det blev en kladdkaka med lime och det är som en liten bit av himlen ligger ute i köket nu. Jag gjorde den i en liten springform på 12 cm i diameter, så det är egentligen en halv sats, men vill man ha mer så går det såklart att dubbla receptet. Originalreceptet kommer härifrån
 
Kladdkaka med lime
 
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1,5 tsk vaniljsocker
75 g mjölkfritt margarin
1 msk sirap
0,6 dl vatten
skal och saft från en halv lime (smaka av och känn efter om du vill ha mer!)
 + margarin och ströbröd till formen 
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna för sig. Smält margarinet och rör sedan ner sirap vatten, limeskal och limesaft. Rör ner margarinblandningen bland de torra ingredienserna och häll sedan smeten i en bröad form. Grädda i ca 20 minuter, låt svalna och ta med kladdkakan på utflykt. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Vegan, dietiststudent och alldeldes alldeles matgalen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela